maandag 7 november 2011

maandag-zaagdag

Maandag is zaagdag, net als woensdag, maar het hangt altijd van het weer af.
Lief geeft me en passant rond 9 uur in de ochtend de opdracht 'ff die twee acacia's te toppen' achter het kot. (Toppen wil zeggen; de kroon eruit en in dit geval laag bij de grond, maar boven hoofdhoogte.) Maar Lief liet me gisteren heel de middag slapen en dus was het inslapen vannacht een crime. Ik kom er dan wel net na 8 uur uit om dat ritme weer op te pakken, maar lekker fris voelt anders. De bomen zitten vol met hedera-kronkels en dik volgezogen zompig mos op een losse schors. Dat toppen is net even boven mijn hoofd, erin klimmen gaat me nog even te ver op deze brakke grijze morgen en vertwijfeld sta ik naar de bomen te kijken. Twee dikke stalen pennen zitten al 25 jaar aan de stammen gespijkerd en daarover heen een stalen buis als een klopstok voor kleden, ofzo. Ik gebruik deze stang al lang niet meer, ik heb een overkapte ruimte voor zulke zaken! Dus de stang is ons ook een doorn in het oog. Dat staal zit me in de weg. Dus haal ik die stang weg en hoop op een val-wonder van de bomen zodat die de liggers uit de boom drukken door er bovenop te vallen. (Bij 1 stang lukt dat!) Zagen vanaf een ladder is bij M&M verboden, dus kijk ik steeds maar achterom, naar Marc die op het dak aan het ploeteren is met volgezogen broze lauzes. Hij geeft er de brui aan, het is te nat om op het dak te werken. Waarom het dan wel zaagweer is, weet ik niet. Toch ga ik klimspullen halen en een werplijntje om mijn klimlijn goed te bevestigen. -Ik klim dus niet hè!
Wat een gedoe... Eerst maar even warm zagen op de rechtse acacia die ik vanaf de 2e trede van een klein heel stevig zandladdertje rigoreus 'kort zet'. 'KLAP', die ligt en terwijl ik hem klein zaag, probeert Marc in de andere boom een treklijn te bevestigen, hij ziet ook wel in dat als je niet op een dak kunt werken, je ook niet in bomen kan klimmen vol los nat bemost schors en hedera. Nummer twee ligt ook zo 1-2-3, vele handen maken licht werk. In ons geval is 4 al veel. Lekker voel ik me nog steeds niet. Eerst een hapje eten.
Dan een slaapje voor onze schoonheid en om 3 uur trek ik de zaag vast aan voor het laten vallen van nog en dode knoeperd net achter het kot wat hoger op de helling. Lief zit gelijk recht op in zijn bed en komt gelijk kijken. 'Klap', boom numero 3. Nog 'ff' die 4e, zelfde kluit met kastanjes, ook erg dood en ik zaag hem om net boven twee mooie gezonde uitlopers.
We missen niets, het is erg opgeknapt achter het huis. Ik zaag klein, Lief klooft en stapelt en als we echt klaar zijn begint het te schemeren en zitten de kippen al op stok. Tijd voor een douche en..... Erwtensoep. Lekker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten