vrijdag 1 april 2011

1 april

Tijdens deze internationale grappendag schijnt hier onverwacht de zon die de bewolking om ons heen al snel deed verdwijnen. Hier geen grappen maar een gewone fijne buitendag. Ik braad een varkenshaasje, bak weer twee superbroden die ik laat rijzen in de kas en serveer weer eigen gebakken Hollandse appeltaart tijdens een werkpauze. Harry werkt zich weer een bult. Met onbloot bovenlijf hakt hij bamboescheuten die alle bonenplantjes gaan leiden. In gedachten is hij vast weer in Papoea Nieuw Guinea tijdens zijn diensttijd in een ver ver verleden. Marc sjouwt weer met stenen, autobanden en maakt de bonenbanden af door de vers gekapte scheuten drie aan drie in de banden te zetten. Voor ons geen grapjes, maar een puur genieten met z'n driëen. Harry maakt iedere ochtend na het ontbijt een wandeling naar de rivier met de honden die altijd nat, vies en heel moe thuiskomen, maar binnen een paar minuten opgeladen om met nieuw speelgoed (lege melkflessen) weer door te dollen. Vandaag gaan mijn gedachten ook uit naar mijn beste SL-vriendin die in het echte leven toch echt de zoveelste chemo-kuur moet krijgen. En de dalmaat van P&W heeft wat dagen geleden een satestokje met kip gejat en opgevroten en het stokje gaat nu toch echt problemen veroorzaken, waardoor ze erg in de rats zitten over hun viervoeter. Allemaal geen grapjes dus! Over mijn schoonvader zou ik een boek kunnen schrijven. Een aparte persoonlijkheid die in mij veel tegenstrijdigheden veroorzaakt. Aan de ene kant is hij beminnelijk en lief, haalt zijn levensvreugde uit het helpen van anderen, dingen doen voor een ander. Aan de andere kant is de man al zo lang alleen, dat hij zo z'n eigen weg heeft geplaveid die meestal lastig te bewandelen is voor anderen. Een flinke dosis eigenzinnigheid maakt het complexe plaatje compleet. Ik vind het fijn om voor de mannen te zorgen, maar de zelfredzaamheid is me ook belangrijk genoeg om een ieder zijn eigen ding te laten doen op zijn manier. Het zou een fantastische verhalen verteller zijn mits hij niet alles verteld alsof het DE waarheid is. Hij is zeer betrokken bij alles dat hem omgeeft, dus ook in ons, de dieren en de omgeving. Ik blijf genieten als ik zie dat hij geniet en hij geniet als hij ons een plezier kan doen. De schat biedt altijd een keer aan om uit eten te gaan om mij ook eens een dagje te ontlasten. Dus genoten we gisteren van een menu du jour bij een restaurant niet al te ver rijden van hier. Vandaar dat de aardappelen-vlees-groenten-maaltijd vandaag extra veel aandacht van me krijgt. De kipjes scharrelen zo om ons heen en ik geniet er iedere seconde van. Ze zijn niet onder de indruk van honden, mensen, katten of auto's -oppassen dus- en het is een liefrijk tafereel als ik tijdens het koken even naar het terras kijk waar dat alles loopt, tokt, pikt, in een melkfles bijt of met kapotte oortjes toch weer in de zon ligt te bakken. Nee, deze pais en vree is geen 1 april grap. Het is 1 april, een prachtige lentedag met aan de overkant de lichtgroene berken, de spierwitte wilde kersenbloesem en de jagende wouwen boven ons terwijl de rivier gestaag stroomt om het stuwmeer weer te vullen. Een gewone maar memorabele dag, één april!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten