donderdag 31 maart 2011

Regionale Politiek

Via Nadine leer ik de kandidaat kennen die zich verkiesbaar opstelt voor president van het Canton. 6 Gemeentes vormen dit canton. (Gemeentes, canton, departement, regio, land) Het is een heel goede vriend van haar en haar man en hij heeft veel invloed hier en buiten de regio, spreekt uiteraard goed engels en blijkt onomkoopbaar. Omdat ik naar de bank moet en haar wil gaan vragen om een andere afspraak om twee bomen te snoeien op haar binnenplaatsje, loop ik hem weer tegen het lijf. Ook haar man loopt buiten in de regen, op zoek naar haar nadat ik voor niets mijn hoofd om de voordeur naar binnen stak en hard riep, want ze zou thuis zijn. Het weer is zo slecht, dat ik beter een andere keer terug kan komen. Maar niet nadat we in de bistro even koffie drinken -dat doe je hier niet thuis natuurlijk!- en ik een lesje regionale politiek krijg. De kandidaat blijkt de verkiezing verloren te hebben en de stemming is ook ver beneden peil. Hij is nogal rechts, net als de rest van de regio. Maar mensen willen toch een zekere verandering, vooruitgang, verder komen dan dit conservatisme dat het hier wel traditioneel en aantrekkelijk voor toerisme maakt wat de regio weer voorziet van een gestage economie. Dus hebben de mensen voor de linkse kandidaat gestemd -tegen stemmen- zonder te weten wat dat nu precies in gaat houden. Impopulaire maatregelen en veranderingen zullen nu doorgedrukt kunnen worden, terwijl de mensen enkel tegen 'rechts' hebben gestemd. Le Patron kijkt verbaast hoe ik me met gemak wentel in dit gezelschap en zegt me gedag zoals altijd met een knipoog, maar houdt opeens een gepaste afstand. Ik heb eigenlijk een hekel aan politiek, maar in mijn achterhoofd houd ik er toch rekening mee dat ik deze mensen hard nodig zal hebben. Voor werk en goodwill. Het is toch enigszins hypocriet van me, maar eerlijk is eerlijk, het gaat hier toch ook om integreren en overleven en het hoort bij een leven in een geisoleerd gebied.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten