donderdag 31 maart 2011

BusinessCard

Het bedrijfje 'M&M Creations' is al een paar weken een feit. Trots schrijf ik mijn eerste factuur uit en doe ik mijn best de cheque juist te deponeren in de goede brievenbus in het bankgebouw. De inschrijving als autoentrepreneur verliep snel, heel snel, en verschafte mij de juiste nummers en papieren om een zakelijke rekening te openen bij Credit Agricole, waar we ook onze andere rekeningen hebben. Voor iedere verandering of aanpassing willen ze een kopie van je paspoort hebben en al hebben ze al vier keer kopiëen gemaakt van het bewijs dat we hier wonen -kopie van een energie-rekening of telefoon- ze kunnen niets voor je doen als je die papieren niet nogmaals overlegd. Ik zeg tegen onze contactpersoon dat ze een kopie mag maken van de stapel kopiëen die ze al heeft in ons reeds dikke dossier. Ik krijg een cheque-boekje voor aankopen en een BusinessCard voor internet-transacties. Eerst moet de kaart geactiveerd worden door geld te storten op de rekening en er weer wat af te halen. Dus wacht ik geduldig op de komst van de pas en code. Ik stort met moeite 50 euro. Contanten mogen niet meer vastgehouden worden door de medewerkers van de bank, dus dien ik het briefje in een speciale enveloppe te doen met heel veel informatie erop. Ik doe mijn best de juiste enveloppe te vinden en sta een paar minuten te schrijven en te vertalen. Dezelfde avond zou het bedrag erop staan, zodat ik kan pinnen om de pas te activeren. Maar het duurt toch een aantal dagen en elke keer als ik boven kom krijg ik na het invoeren van de code dezelfde melding. "U kunt geen geld opnemen met deze pas, neem contact op met uw bank". Dit doe ik, maar ze begrijpen er niets van, dat de pas het niet doet. Heb ik wel de pincode juist ingevoerd? "Maakt u maar een afspraak met uw vaste contactpersoon hier." Maar ik kan niet voor ieder wissewasje 25 km gaan rijden! Ze beloven me, dat ze me belt. Ze belt niet, dus bel ik zelf met een algemeen nummer, waardoor ik op een hoofdkantoor van de bank terecht kom. Dankzij het geduld van de dame kan ze me beloven dat mijn contactpersoon me terug belt. Die belooft de blokkering op de pas op te heffen, maar ik moet wel ook zelf nog geld pinnen. Dit probeer ik de dag erop te doen, maar de pas is nog steeds geblokkeerd. Ik probeer een zakelijke rekening te openen en dit kost me 6 ritten naar de bank, 3 telefoontjes -ik ben wel apetrots dat ik door die telefoontjes heen kom- 3.5 weken en 30 euro. Gisteren was ik echt uit m'n hum over de franse manier van zaken. En geirriteerd doe ik m'n zakenordner met alle paperassen in een tas, alle bewijzen van dat ik hier woon en mijn paspoort en ga weer eens naar boven om het nogmaals te proberen en te laten weten dat ik alles behalve blij ben met dit uiterst trage en burocratische gedoe. De pas geeft gewoon toegang tot de rekening en pinnen gaat als altijd, gggrrrrrr. BusinessCard betekend op het franse platteland wat anders als in de grotere steden en dit verschil blijft me verbazen. Zoiets landelijks zou toch uniform moeten werken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten