maandag 25 oktober 2010

Hérisson

Al wat maanden zien wij op klaarlichte dag een kleine egel rondscharrelen aan de voorkant van het huis, tegenover het zwembad en rond de overloopbak van de bron. Een vrij aardig gebied voor een egeltje. Maar zo'n ruime 10 cm groot en overdag actief vinden wij toch een beetje typisch. Een aantal malen is egeltje-lief het zwembad in getuimeld of gelopen, via het trapje en kon er zodoende niet meer uit. Via ritselsignalen heeft het beestje ons steeds gewaarschuwd hem of haar te redden uit die enorme vierkante kuil vol addergebroed, padden, salamanders en ander gespuis. Omdat het nou niet echt bang was en zich niet oprolde tot een bedreigde stekelbal vermoedden we dat het diertje ziek was of slapjes van de honger. Dus een paar keer krijgt het van ons wat kattebrokjes, waaraan het zich gelijk tegoed deed in ons bijzijn, weer geen enkele reactie van angst of zich bedreigd voelen. Vorige week ga ik de auto halen om één van de gevelde eiken van de helling af te trekken en op weg naar de oprit ontwaar ik ons prikkelende vriendje weer precies op een 'rijbaan' van het pad. Voorzichtig kan ik het hummeltje optillen, mijn vingertoppen ondersteunen het zachte buikje, het is bijna een buiten-huisdier aan het worden en ik laat het tussen het zachte natte blad verder struinen naar wormpjes en andere lekkernijen. Die redt zich hier prima. De mannen zijn weer flink aan de slag in de eerste stadpad-bocht, als Harry bijna op het diertje gaat staan en ook hij zet het aan de kant. Vanmiddag kwam ik terug van een honden-zwemfeestje in snelstromend water en ik sta even stil in die bocht. Ik hoor een vogelachtig geroep, gepiep dat ik niet thuis kan brengen en vraag Castel wat het is. Zij ziet het egeltje gelijk en Miska komt er ook maar bij. Ik kan het egeltje gewoon over het koppetje en de wangen aaien, wat is het zacht!! We hebben een beschermegel, een engel die een 'n' verloren is. Het is er altijd, midden op de dag, niet bang, alsof het erop vertrouwd dat we het laten leven zoals het leeft. Prachtig! En toch vraag ik me af wat het beestje bezield midden op de dag in de zon rond te hobbelen....?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten