zondag 18 april 2010

Katerig

Zodra Marc terug is van het wegbrengen van M. praten we na met een wijntje en laat Marc zijn koopjes zien die hij na een struintochtje door de stad heeft meegenomen. We zitten er wat katerig bij. Alles is gezegd en met modder gooien doen we niet. We reageren ook niet op de berichtjes die we nog krijgen per mobiel.
We ronden de dag vroeg af met brood uit het vuistje en restjes lekkernijen. Ik kreeg shoarmakruiden en heb zo zelf shoarma gemaakt. Inclusief zelfgebakken pita-broodjes, salade, een heel frisse knoflooksaus en komkommer.
De animatiefilm Bee-Movie is ontzettend leuk en leidt wat af en onze bedden zien we al vroeg op deze zaterdagavond.
Gisterochtend moest ik echt brood gaan kopen boven en nam het ervan dat de postkantoren alleen op zaterdagochtend open zijn.
's Middags hadden we eigenlijk willen gaan werken en zou het pakketje weer wat dagen moeten blijven liggen.
Op de terugweg ga ik naar het kasteel-dorpje in de hoop één van de dames te treffen die me kan vertellen wanneer ik present mag staan voor alle voorbereidingen voor het Mei-feest. Naast de slakkenrace en andere spelletjes van de inwoners worden er een paar honderd fouaces gebakken, pruimentaarten en flensjes in de broodoven van het dorpje. Drie dagen voorbereidingen is ook al een beetje feest!
Zo krijg ik van 'GeeGee' de uitnodiging voor een bakje koffie met koekje en kletsen we over alles dat er speelt in het dorp. Ik vraag haar of ik hun moestuin mag zien, hoe zij dat doen en wat ze zaaien.
Ik heb geen idee wat er in deze stugge grond wel of niet wil en kan groeien.
Dus stap ik na een uurtje de tuin uit, mijn handen vol met plantjes, wortels, ideëen en een glimlach van oor tot oor. Dominique rijdt het dorp uit en we begroeten elkaar op franse wijze; hij stapt uit en kussen elkaar en 'GeeGee' maakt een grapje naar hem wat ik wonderwel begrijp. We schieten alle drie in de lach.

Deze prachtige zondagmorgen werken we ons flink moe in de moestuin. Eén vak is af voor de piepers, ik zaai selderij-knollen in, boerenkool, pepertjes, het restje specieboontjes van vorig jaar en geef snel wat gieters water aan alles dat al eerder ingezaaid is. Veel bloembollen laten al wat sprietjes zien, maar ik ben veels te ongeduldig. Het is tegen twaalven alweer te warm om in de moestuin te werken.

Ik heb of een nawee van afgelopen week of een onheilspellend voorgevoel. De rust in het ochtendzonnetje wordt ook teniet gedaan door warme stormwind-vlagen en Cros schiet van hot naar her en wil steeds opgepakt en geknuffeld worden. We zijn weer alert, net als na het bezoek van MarK. Ik ben benieuwd wanneer dit luwt.

Voor M is de terugreis waarschijnlijk een waar drama. Er is nauwelijks of geen vliegverkeer, dus de spoorwegen zijn overbelast. Daarnaast wordt er gestaakt bij de spoorwegen, (fransen en staken gaan hand in hand!) en ik hoop echt dat er iemand haar op wil halen of dat ze kan liften. Blij dat ze geen klein bangig muisje is en ferm op haar benen staat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten