donderdag 29 april 2010

In natura

Zondag wordt er op het terras een deal gesloten. Ik help W met alle ramen goed schoonmaken. DE jaarlijkse beurt. En daar staat een lekkere maaltijd tegenover.
Dus vertrek ik met een boek, zeemspullen (een team van 3 dames vergt 3x deze materialen) en Castel. Weer een zeer geslaagde middag met een blinkend resultaat, een heerlijke maaltijd en goed gezelschap. Zeker leuk dat hun franse buren met kleinkinderen nog even langs komen voor een aperatiefje.
Het kan allemaal en ik kan nog 4 bladzijden lezen in m'n boek ook. Het is erg warm vandaag, maar bij hen daar boven staat een lekker fris windje af en toe.
Pas in de schemer ga ik naar huis, vlijd me op de bank voor een aflevering van een slappe serie (gedownload uiteraard) en het is al weer bedtijd.
Morgen gaat het beginnen, morgen gaat de hectiek even losbarsten.
Naar de markt, hout zagen, doek maken met daarop de naam van de slakkenrace, regels uitwerken die ik nog vertalen moet en 's avonds de eerste kneedavond voor alle pruimentaarten en fouace-cakes. Dan vrijdag zijn de voorbereidingen boven in volle gang, zoals vorig jaar in de slachtkeuken verder werken met dames in bloemetjesschorten die luid en in het Patois met elkaar roddelen, lachen, discussieren en met de mannen dollen als er één zich laat zien in de keuken die voor deze dagen vrouwenterrein is.
's Middags een gezellige middag met vrienden-onder-elkaar en 's avonds mag ik zelf brooddeeg maken voor de winnaars van de races. Prijs is een mini-broodje van M&M met een bedank-briefje voor hun komst naar het feest en hun bijdrage.
Alle inkomsten van al die kleine spelletjes en de verkoop van de cakes en taarten gaan naar het onderhoud van dit kasteeldorpje, dat verder geen overheidsbijdragen krijgt.
Zaterdag gaat de broodoven in het dorp aan, waar de mannen op een quad in kratjes de taarten en de cakes gaan bakken. Ik hoop op het moment dat mijn broodjes daar dan ook bij kunnen. Eind van deze dagen, een dag voor het feest als alles klaar en voorbereid is, eet het dorp met elkaar. Met goed weer buiten op het terras van Felix de dorpsoudste.
Maar men voorspelt alleen maar veel regen deze dagen, veel regen. Dat is voor mijn broodbakkerij niet echt hoopgevend, maar zeker ook niet voor alle andere voorbereidingen. Regen op deze zondag ook niet, voor mijn slakkenteams natuurlijk wel, die glijden graag in regenachtig somber weer...
Wat een patstelling zeg!
In spanning doe ik mijn ding en vraag me af hoe het afloopt. Met argusogen kijk ik steeds naar Meteo France.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten