zaterdag 23 januari 2010

Overgang

Zo langzaam en bijna onbewust glijden de dagen voorbij en is het wèl lente. We hebben te veel te doen voordat ze aanvangt met die ontembare energie, maar in aantocht is het meer als vorige weken. Het is droog, redelijk zonnig met warme winden door de gorges. De laatste knapperige bladeren ritselen nog in de hoekjes van het terras. Marc bouwt een muur en samen leggen we een enorme hoeksteen. Die steen moest eerst heel zachtjes een stukje helling af en hem niet meer houden betekent dat de steen wegrolt tot ergens net boven de rivier, vrezen we. Het is een symbolische daad, die hoeksteen op het zuiden. 's Ochtends werk ik vaak binnen om na de maaltijd ook de werkklompen aan te schieten. Ik heb het na 2 uurtjes in de moestuin bramenstronken hakken wel weer gehad. Ik moet er echt weer even inkomen. De aarde is zachtbruin en heel zacht door de vorst. Het is heerlijk werken in een dunne trui. Ik kan het niet laten het hele voorterras eens op te ruimen, de tuintjes te doen en de vlinderstruik te snoeien. Blad veeg ik op en mag een stukje verder van de helling af. Ik maak de tafel schoon, nog zo'n dag en we kunnen buiten eten, net als vorig jaar rond deze tijd. Tegen het donker zakken we af achter de pc's met een drankje en een hapje tot na de 'bam'. Ik ga eens vroeg douchen om te trachten het vuil onder mijn nagels uit te krijgen. Zodra ik naar buiten stap zie ik maanlicht op het schone terras en ik kijk omhoog. Nog maar een halfje maar er begint al snel iets helderder uit te komen aan de diep blauwe nachthemel... Een verschrikkelijk grote halo rond het halve maantje, die een heel eind van de maan af het vocht in de atmosfeer projecteert op die donkere lucht met in het middenpunt dat verlichtende halve bolletje; de maan.
Een indrukwekkend gezicht, want hoe langer je blijft kijken en je ogen gewend raken aan het nachtbeeld wordt de halo alleen maar breder en kleurrijker. Een flauwe brede regenboog die helemaal rond tegen de hemel aan geplakt lijkt... Dat is als een gouden randje om een mooie dag. We ruiken en zien geen lente, we voelen haar nog niet, maar ze komt eraan. Waarschijnlijk sneller dan we denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten