vrijdag 1 januari 2010

oud&nieuw

Ik had het kunnen weten, Marc houdt niet van de feestdagen, welke dan ook. Tegen het moment dat we er hadden moeten zijn moet ik hem wakker maken van een tukje. Kwasi lief vraag ik hem maar lekker te blijven liggen. Toch komt hij uit bed, steekt zich in nette kleer na een douch en gaat even wakker zitten worden. Na wat getouwtrek en ge-heen en weer besluit ik alleen te gaan naar 4 nederlandse vrienden die hier even een paar dagen zijn. Ik kom dus wel een uur te laat binnenwandelen, maar geen probleem. Ik nestel me behaaglijk op een stoel, met mijn neus in de boter van lekkere hapjes en een wijntje. Het toestel vond het registreren van de mensen op de achtergrond niet nodig. Het ging de lens om de tafel met zijn prachtig rode tulpen en terecht!
We hebben allemaal een bijdrage geleverd in de maaltijd en na voorgerechten (salade met pate, selderij-soep) de boeuf-bourgignon (mmmmmm) en de koffiemarmet met chocolade-saus buiken we uit met een woordenspel. Het is werkelijk gieren lachen en brullen tot de tranen in onze ogen staan. Eén van ons zoekt een frans woord uit in een woordenboek, waarvan we de betekenis niet kennen. We schrijven op wat we denken dat het woord betekend. Daarna worden de woorden anoniem ingeleverd en diegene die het woord heeft uitgezocht leest de vermoedelijke betekenissen voor. Dat zorgt al voor enorme lachsalvo's ook zonder overvloedige hoeveelheden drank. Als daarna bekend wordt gemaakt wat de goede betekenis is, is er nog een lachsalvo. Er zitten pittige woorden bij! Van 'liederlijk' tot 'santekraam' of 'rolstaartaap' en 'lispelen'. Het slechte biertje (bibine) doet het goed en herinneringen aan woordspelletjes leveren ons-kent-onsjes op. (die Snifters toch!!)
Om kwart voor nieuw-jaar zitten de auto-bestuurders, waaronder ik, met genoegen aan de koffie. De volle maan is inmiddels verdwenen achter een flink pak regenwolken, maar die ene glimp hebben we er allemaal van opgevangen. De champagne komt uit de koeling en de oesters worden geopend. Typisch frans om met oud & nieuw oesters te eten met een glaasje champagne erbij. Ik krijg stevast hoofdpijn van dit drankje, maar met een oester en wat citroen begrijp ik opeens de franse feestsfeer en dit kenmerkende gebruik alhier!! Lekker!!!!!
Het vuurwerk bestaat uit heel veel sterretjes, trektouwtjes, babyvuurpijltjes en we knallen de stilte stuk door als 5 kinderen enthousiast in de stromende regen onder een afdak de lontjes aan te krijgen. Van een aantal vuurwerk-dingetjes hebben we geen idee hoe het af te vuren. Het lezen van de beschrijving volgt 10 minuutjes later. De sterretjes vinden het prima, ze spetteren hun sprankelende vonkjes door de regen heen, de kruitdampen ruiken lekker.

Ik blijf bang voor vuurwerk, die onvoorspelbaarheid. Zelfs een sterretje houd ik het liefst zo ver mogelijk bij me vandaan. Genieten van de geuren en kleuren doe ik wel. De moedigen onder ons blijven het proberen. Een doosje knapperbolletjes maak ik open en ik zie zaagsel, de bolletjes 'ontploffen en ploppen' in m'n handen en met een gil gooi ik het spul op de grond. Nee kijken is leuk, de rest mogen de anderen doen.

Om 1 uur ga ik naar huis en rij de zwarte nacht in met 1 goed voornemen;
Bij mezelf blijven, mijn ding blijven doen. Ook al moet ik dat alleen doen.
Het doet me altijd goed vast te houden aan mijn eigen initiatieven. Ik word er blij van, zeker het prille begin van dit jaar!!
Marc heeft van de stilte en de volle maan genoten, het is ons beide gegund!

1 opmerking: