zondag 25 oktober 2009

Chocopasta

Met al die walnoten en tamme kastanjes wil ik wat meer doen dan het bekende. Dus geen noot voor bij de borrel of tamme kastanjes als puree bij varkensvlees. Notenpasta!
Maar bij de potten nutella zit geen recept en dus ga ik aan het experimenteren.
1e experiment;
Ik droog de kastanjes in de nog warme broodoven en pel ze. Ze zijn te hard om te malen zonder molenstenen, dus de deegrol haalt niets uit. Ook zijn de stukjes te groot voor een oud koffiemolentje. Iedereen kookt ze, dus zet ik ze met wat water een half uurtje op het vuur. Met de staafmixer maak ik ze klein tot kleine stukjes. De walnoten geven mee in de mesjes van de mixer en die stukjes zet ik even op het fornuis in een koekenpan. Dat haalt weinig uit, of de stukjes zijn te klein of het geeft niet hetzelfde effect als bij pijnboom- of zonnebloempitjes. De notenolie verwarm ik en mix ik zo met suiker en vanille. Later voeg ik cacao toe en mix er de stukjes noot en kastanjes door. De smaak is zwaar (te veel cacao?) maar erg lekker. Meer als smaakmaker op ijs of cake, dan als broodbeleg.
2e experiment;
Ik raap verse kastanjes, pel ze en kook ze een klein half uur. Ik giet ze af en ontvel ze voor zover mogelijk. Ik maak de walnoten en de kastanjes weer fijn met de staafmixer en laat het grillen van de walnoten maar achterwege. In plaats van cacao gebruik ik een reep fondant-chocolade om mee te koken. Suiker en vanille en een scheut notenolie verwarm ik weer tot het gaat bubbelen. Gelijk haal ik het pannetje van het vuur, voeg de noten en kastanjes toe en mix het langdurig fijn tot een heuse pasta. Een scheutje melk en nog iets meer olie maakt het wat smeuiiger. De smaak is fijner, meer noot en niet zo zwaar.
Het 3e experiment ga ik als het 2e doen, morgen. Of later deze week. Maar dan zonder cacao of chocolade. Pure noten/kastanje pasta. De hazelnoten die ik ook voor dit doel gedacht had zijn leeg. Ik had prachtige nootjes geplukt, maar een ziekte, ouderdom of een beestje dat er wel heel vroeg bij was heeft de omhulsels leeg gelaten.
Voorlopig heb ik 5 potjes met kostelijke luxe pasta. Leuk dat zulke dingen ook lukken zonder recept of tips. Uit m'n duim gezogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten