woensdag 12 augustus 2009

Forel 2


Na mijn bezoekje aan de Vide de Grenier in een stadje aan de overkant van de rivier was het tijd om naar huis te gaan om eten te maken. Blij met de paar aankopen die ik heb gedaan, want 2 persoons linnen lakens uit de vorige eeuw, in goede staat!, maakt me heel blij. Ze zijn duurzamer, mooier en iets koeler als gewoon katoen. Een snelkookpannetje is ideaal voor 2, zeker als ik nog eens wil proberen escargots klaar te maken met het recept van de overbuurvrouw. Verder een gietijzeren pannetje voor 2 voor het koken op open vuur en een paar leuke laarzen. Een mand om brooddeeg in te laten rijzen voor 2 euro verzadigde mijn koopdrang.
Ik zei al dat de gevangen forel niet lang in de vriezer zou blijven. Bij thuiskomst de vis gewassen en gedroogd en 'gevuld' met wat schijfjes citroen. 15 Minuutjes in de rookbak en voila; gerookte forel! De linzenrijst met groente was een voedzame en lekkere combinatie met de vis. En ik houd al 30 jaar vol geen forel te lusten. Helaas, ik vind forel geweldig lekker!!!! De linzenrijst is zelf verzonnen en zeer smaakvol;
1 deel groene linzen op 3 delen zilvervliesrijst laten koken in water met wat celeri-zout, kruidenzout en zwarte peper. 1 klein uitje, 4 waspeentjes, 2 stengels bleekselderij en eventueel wat paprika, allen gesnipperd bij de rijst en linzen voegen en maximaal 12 a 15 minuutjes mee laten koken. (geen snelkookrijst gebruiken natuurlijk) Na het afgieten een flinke eetlepel roomboter toevoegen. mmmmmm
's middags werden we afgeleid door P&W die hun eigengebakken scones hadden gemist gisteravond. W. had ons stulpje nog nooit gezien en was door P. nieuwsgierig gemaakt. Dus gezellig aan de limonade met scones gezeten. Spetter, hun dalmatiër, heeft Cros de boom in gejaagd, die er door Marc is uitgevist. Blije Cros kruipt weg in huis en durft die avond even niet meer naar buiten.
Marc maakt een 1e deurspant voor de nieuwe middendeur. Als symbool mag ik er getuige van zijn hoe hij hem even op het oog past. Samen halen we de oude deur eruit. Ik heb verschrikkelijk lopen zeuren om die deur, had al 2 nieuwe ijzeren houders en bouten voor hem gekocht ter stimulans. De deur is van onder weggerot, hing scheef, kon niet dicht (geen slot of handvat) en kraakt als je hem dicht of open doet. Dus het één is nog niet af of we starten alweer aan iets anders; c'est notre vie!! 's avonds smullen we van de resterende scones en rommelen nog wat na. De dagen blijven vliegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten